Vuoden 2025 alusta tulee voimaan merkittäviä muutoksia arvonlisäverokantojen soveltamisaloihin. Kyseessä on jo keväästä 2024 asti puhuttu useiden 10 %:n arvonlisäveron tuotteiden ja palvelujen muutos 14 %:n arvonlisäveron alle. Lakimuutos saatiin vasta ihan loppuvuodesta voimaan, vaikka käytännössä toki sen toteutumista on pidetty varmana jo pitkään.
Nämä muutokset perustuvat eduskunnassa hyväksyttyyn lakiesitykseen (HE 141/2024), ja sen myötä nyt siis useat tavarat ja palvelut siirretään uuteen arvonlisäverokantaan. Tämä kirjoitus käsittelee muutosten keskeisiä kohtia ja niiden vaikutuksia kuluttajiin ja yrityksiin.
Uusi 14 % verokanta käyttöön usealle tuotteelle ja palvelulle
Nykyisin alennettua 10 %:n arvonlisäveroa sovelletaan useisiin tavaroihin ja palveluihin. Vuoden 2025 alusta näiden soveltamisala muuttuu siten, että suurin osa 10 %:n verokannan piirissä olevista hyödykkeistä siirretään 14 %:n alennetun verokannan alaisuuteen.
Tämä muutos koskee esimerkiksi seuraavia:
- Kirjat, niin painetut kuin sähköiset julkaisut
- Lääkkeet
- Liikuntapalvelut, mukaan lukien peli- ja salivuorot sekä hiihtohissiliput
- Pääsyliput kulttuuri-, viihde- ja urheilutapahtumiin, kuten teatteriin, sirkukseen, ja konsertteihin, sekä tällaisten tapahtumien suoratoistomaksut.
- Henkilökuljetukset, kuten bussit, junat, taksit ja kotimaan lentoliikenne
- Majoituspalvelut, kuten hotellit, mökkien vuokraus ja leirintäalueiden paikat
On tärkeää huomata, että sanoma- ja aikakauslehdet sekä yleisradiotoiminta säilyvät 10 %:n verokannan piirissä, eikä näiden osalta tapahdu muutoksia.
Muita tulevia arvonlisäverokannan muutoksia
Lakimuutoksen myötä kuukautissuojat, inkontinenssisuojat ja lasten vaipat siirtyvät yleisestä 25,5 % verokannasta alennetun 14 %:n verokannan piiriin. Tämä muutos on kuluttajien kannalta merkittävä, sillä se (ainakin toivottavasti) alentaa näiden perustarvikkeiden hintatasoa.
Toisaalta makeisten ja suklaan arvonlisäverokanta nousee. Muutos ei ole vielä lainvoimainen, mutta on kaavailtu, että vuoden 2025 kesäkuusta lähtien näiden tuotteiden verokanta nousisi 14 %:sta yleiseen 25,5 %:n verokantaan. Tällä pyritään hillitsemään sokeripitoisten tuotteiden kulutusta, eli päätöksessä on mukana kansanterveydellisiä seikkoja. Päätös on luonnollisesti aiheuttanut keskustelua elintarviketeollisuuden piirissä.
Tavaroiden ja palveluiden toimitusajankohta ratkaisee
Uudistuksissa korostuu tavaran tai palvelun toimitusajankohta, mikä määrittää sovellettavan arvonlisäverokannan. Jos esimerkiksi tavara luovutetaan ostajalle vuoden 2024 puolella, siihen sovelletaan 10 %:n verokantaa, vaikka maksu suoritettaisiin vasta vuoden 2025 puolella. Sen sijaan 1.1.2025 tai sen jälkeen toimitetut tavarat kuuluvat uuteen 14 %:n verokantaan.
Palveluissa samat periaatteet koskevat toimitusajankohtaa ja ennakkomaksuja. Jos palvelun suorittaminen jatkuu yli vuodenvaihteen, sovelletaan palvelun päättymisajankohdan verokantaa.
Tapahtuma-alan erityiskysymykset
Marraskuussa 2024 saatiin päätös tapahtuma-alan lipunmyyntikäytännöistä. Aiemmin tapahtumanjärjestäjät olisivat voineet joutua maksamaan korkeampaa 14 %:n veroa lipuista, jotka on myyty edellisenä vuonna alennetulla 10 %:lla. Nyt kuitenkin selvennettiin, että jos liput on myyty vuoden 2024 puolella, ne voidaan tilityksenkin tapahtuessa vuoden 2025 puolella laskea 10 %:n veron piiriin. Tässä ns. arvonlisäveroloukkoon olivat joutumassa nimenomaan yritykset, joiden tapahtumiin myytiin lippuja lippupalveluyritysten kautta, jotka perinteisesti tilittävät lipputulot vasta tapahtuman toteuduttua.
Herättikö asia kiinnostuksesi? Ota yhteyttä sähköpostitse, puhelimitse, tai sovi tapaamisesta. Talous- ja palkkahallinnon asiantuntijamme Imatralla palvelevat kaikenkokoisia yrityksiä niin Etelä-Karjalan alueella kuin koko Suomen laajuisestikin.
Laura Matikainen, KLT. Palvelupäällikkö, Relion Oy. Puh. 010 281 8482. Sähköposti: laura.matikainen@relion.fi
Viimeksi päivitetty 19.12.2024.